Hoppa till sidans innehåll

Gorm inget mot julstormen 1902

01 DEC 2015 13:26
Gorm inget mot julstormen 1902.
Texten nedan publicerad i Sydsvenskan första gången i samband med stormen Sven 2013.
Det är kanske svårt att jämföra stormar, men orkanen 1902 var den mest fasansfulla sedan novemberstormen 1872 och anses vara den värsta under 1900-talet. Kanske till och med värre än Gudrun 2005.
Men faktum är att Sven 2013 och möjligen också Gorm uppvisar vissa likheter med julstormen 1902, i fråga om vindriktning och högt vattenstånd.
  • Uppdaterad: 21 SEP 2017 16:56

Bild SDS den 30 nov 15Julstormen 1902 som egentligen var två oväder, inleddes under julaftons kväll med sydvästliga vindar som tilltog på juldagen för att på natten till annandagen tillta med orkanvindar från nordväst.

Stora mängder vatten trycktes ner i Öresund och den svåra naturkatastrofen var ett faktum. Förstörelsen var enorm i Malmö, Skåne och längs västkusten. I Barsebäckshamn var kustnära gathus hotade när sjön sköljde upp över vägen och slog mot fönstren. Fiskebåtarna i hamnen slogs sönder och kastades upp på land. Det var ett hårt slag för de fattiga fiskarna.

I Helsingborg stod vattnet högt upp i staden och i Landskrona sjönk bogserbåten och tre andra fartyg strandade. Uråldriga almar i Lundagård knäcktes vid roten och telegrafstolparna runt om i Skåne for som tandpetare. Få, om ens några badbryggor och kallbadhus stod pall. Halva kallbadhuset vid Ribersborg försvann och ”af dess långa brygga fins icke spår på gamla stället, men spillrorna kanta landsvägen ändå uppåt Bellavista och Sonekulla”, rapporterade Sydsvenska Dagbladet den 27 december.

Barometern gick ner till 730 mmHg. Torn och skorstenar rasade, tak och plank lossnade. Ett mudderverk i Limhamn blåste upp på land. Fartyg slet sig i Malmö hamn med ett förhöjt vattenstånd på uppåt två meter. Kajerna i västra hamnen (idag högskolan och det nya konsert- och konferenscentret) låg under vatten. Även kanalen svämmande över och delar av nyanlagda Slottsparken förvandlades till en sjö, så till den grad att vatten höll på att tränga in i källaren på museet (Stadsbiblioteket). Men Ystadsbanan som gick genom parken klarade sig. Järnvägen i övrigt hindrades mest av omkullfallna träd och stolpar.

Värre var det med Sillabanan som delvis gick på en vall ute i vattnet längs Ribersborg. Löst virke från kallbadhuset bidrog till att förvärra skadorna. Tre kilometer av banan – mer än hälften – hade raserats, rälsen hade av vågorna vräkts åt sidan, och av hållplatsernas träbyggnader blev det kaffeved.

Restauration av saltsjöbadet gick loss på 10 000 kronor och järnvägen kostade 76 000 kronor att återställa. Skadorna totalt uppskattades till miljonbelopp och det tog månader innan kommunikationer och kommunikation åter fungerade.

Flera sjömän fick sätta livet till. Tur i oturen var dock att fiskarna gått i land för att fira jul.

 

Texten publicerad i Sydsvenskan

Ytterligare artiklar i detta ämne finner du på SMHI:s hemsida, HÄR.

Skribent: Uwe Puls

Säker hamn

 

If:s Säker Hamn certifiering är en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar. Certifieringen ställer krav på skydd mot öppen sjö, kontroll över andrahandsuthyrning och bevakning för att minska stölderna.

Postadress:
Borstahusens SS - Segling
C/o Maria Ekstrand, Löpargatan 56 D
26145 Landskrona

Besöksadress:
Nedre gatan 63
26161 Landskrona

Kontakt:
Tel: +4641825768
E-post: info@borstahusens-ss...

Se all info